onsdag 5. oktober 2011

Preben 1 år :)

I dag fyller lille-prinsen min ett år. Tenk deg det du, at nå er det faktisk ett år siden den lille nydelige skatten min ble født. Tiden har gått så fort. Så alt for fort. Og jeg er så stolt av den gutten. Han har så mye personlighet. Er en skikkelig stor farsk. Gjør ting han vet han ikke får lov til, stor-flirer og haster avsted over gulvet. Han er blid hele tiden, ler og roper. Kaster blomsterjorda fra "stor-planten" min utover hele gulvet. Jeg vurderer faktisk å plante salat/grønnsaker i pottene mine, kanskje han får i seg noe sundt istedet for bare jord :) Hehe...

Her er han helt ny. Han lå jo i seteleie, så jeg valgte keisersnitt istedet for en setefødsel. Det lokale sykehuset tar ikke imot disse fødslene, og å reise inn til det regionale sykehuset ville jeg ikke. Synes det lokale sykehuset er mye bedre. Du føler deg sett der. De tar så utrolig godt vare på deg. Du er liksom ikke bare en i køen over fødende. Håper bare de får beholde fødeavdelingen sin i fremtiden. Men det ser mørkt ut nå, likeså med andre mindre sykehus.

Vi har egentlig ikke gjort noe som helst i dag. Preben og Veronica var til farmoren og farfaren sin en tur, siden jeg skulle på elevsamtale på skolen. Der fikk Preben med seg ett sett med bøtte og spade. Tenkte egentlig vi skulle gå ut å teste det etter middagen i dag, men været ble så dårlig at viholdt oss inne istedet for. Håper på bedre vær imorgen, kanskje vi får tid da. Mammaen min var også innom en tur før hun dro på arbeid. Hun hadde med seg badeleker til Preben (frosker) og ansiktsfarger til Veronica. POPULÆRT!! Selve bursdagsfeiringen tar vi i helgen. Da kommer Anne og Camilla hjem, og de må jo også få være med når det skal feires :)

 Lille farsken min :) Her har han nettopp gjort noe han vet han ikke får lov til (dra i duken på bordet), da kommer dette smilet frem, før han "rømmer" i full fart over gulvet mens han ler og roper høyt.
Blide lille-store sola mi :) Er det rart jeg er stolt? Skatten min.


Så over til "skryte-listen"...

Ved 12 mnd alder

De fleste kan:

  • Imitere andres aktivitet: Joda. Han gjør jo det da, og det store forbildet er jo selvfølgelig storesøster Veronica. Skulle gjerne ha gjort ALT hun gjør.
  • Babler med ordlignende lyder: Joda. Her skravles det hele tiden. Han har veldig mye på hjertet denne karen.
  • Viser med gester hva han vil: Joda. Han kan jo det også. Han har jo ikke det for alt, men ikke mye tvil om hva han vil når han setter igang. Jeg som mamma synes Preben er ganske lett å forstå. Altså, jeg forstår jo selvfølgelig ikke alt, han utvikler jo seg i en rasende fart, men jeg synes han kommuniserer veldig åpent. Han viser tydelig hva han vil, og hva han føler.

Halvparten kan:

  • Sier enkeltord (ikke mamma og pappa): Jeg synes jeg kan høre noen. Han sa klart og tydelig "Hadet" og vinket her en dag. I kveld hørte jeg han tydelig sa "Natta". Synes også jeg kan høre: Dæh (der), Næh (nei). Han synes dyrelyder er veldig gøy, så Preben og pappaen "trener" litt på det (pappa må jo også få ha sin egen ting, jeg går jo hjemme de fleste dagene så jeg lærer/hører/ser mye). Jeg har hørt han si vov vov og hestelyden.
  • Tar et par steg: Ikke enda. Han er fremdeles ikke noe serlig fornøyd med å sette føttene under seg. Vi var på røntgen i går og fikk avkreftet at det feilte hoftene hans noe, så da vet jeg ikke. Han har liksom bare aldri villet gjøre det.Ikke i fanget som baby heller. Får vel høre mere når vi er på kontroll på helsestasjonen i morgen. Også må jeg kontakte fysioterapauten igjen, hun bad meg gjøre det etter at det ble tatt røntgen. Kanskje hun kan hjelpe.
  • Forstår enkle instrukser: Jeg vet nesten ikke jeg... Ikke gjør slik..., kom hit... slike ting kan han. Noe annet kan jeg egentlig ikke huske nå.
Noen få kan:

  • Skriver med tegnestifter: Nei, det kan han ikke. Han vil heller spise på tegnestiftene denne karen. Men Veronica elsker jo å tegne, så kanskje det blit snart, sidenhan helst vil kopiere alt hun gjør.
  • Flink til å gå: Nei, det er han ikke, han går jo ikke. Men han står noen sekkunder i fanget nå da, noe som er en stor fremgang på ganske kort tid. Så kanskje, kanskje blir det snart.
  • Sier to ord (ikke mamma og pappa): Enda en gang? Svarte vel på det litt lenger oppe :)

Flink er han hjerteskatten min :)

Dette innlegget skulle egentlig ha vært publisert for flere timer siden, men jeg har had problemer med nettet her i dag. Så fikk det ikke til før nå. Nå er jo klokken tikket over tolv også, så det blir stående på feil dato... Men det er slikt som kan skje av og til.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar