onsdag 7. september 2011

Vinter forberedelser...

Er vel bare å bite i det sure eplet og innrømme for seg selv at den "skumle" vinteren nærmer seg med stormskritt nå... Er jeg klar for den? NEI!! Etter den dårlige sommeren vi har had her, ser jeg ikke lyst på å gå på en ny kald vinter.Jeg føler jeg trenger litt varme og sol først. Men slik er det ikke i år, så da får man bare ta det som det kommer. Er ikke noe å gjøre med.
Noe annet jeg ikke liker med disse årstids-byttene er garderobe og utstyrs byttene. Bomullsklær må ut, og ullklær må inn. Sommer jakken må byttes med vinter jakke, osv... Barnas oldemor sitter og strikker for harde livet for at englene mine ikke skal fryse i vinter. Sokker, bukser, gensere, jakker og luer. Her går det i tre-lags-prinsippet. Ull-ull/fleece-dress (passe tykk og vanntett). Alle barna har dresser nå. Endelig. Alle mangler vintersko. Og så mangler vi litt vinterjakker. Bestilte jakker til Anne og Veronica fra Stormberg i dag. Så da er det bare og krysse fingrene for at de passer. Nei listen er lang over hva som må være i hus før vi er klare for vinteren.

Også må jeg jo få fortelle at lille prinsen min er 11 mnd nå... Tenk det. Om en mnd er han ett år!! Kan bare ikke fatte hvor fort tiden har gått. Lille gutten til mamma er definitivt ikke baby lenger.

Liten oversikt over barnas utvikling i 11 mnd ader:

De fleste kan:
  • Riktig ord for mamma og pappa. -Forsåvidt ja. Men han sier det svært skjeldent.
  • Leker "klappe kake". -Joda. Men her i huset er ikke "klappe kake" sangen så interesang. Her går det mer på "alle barna klapper". Men uansett. Han klapper som en konge.
  • Står alene et par sekunder. -Så absolutt ikke. Minste mann her er veldig fornøyd med å kun krabbe enda.
Halvparten kan:

  • Imiterer andres aktivitet. -Joda. Hansynes det er veldig morsomt å henge etter søsteren, og gjøre mye av det hun gjør. Eller han prøver veldig hardt å gjøre alt som hun gjør. Hermer også andres ansiktsutrykk.
  • Putter objekter i en boks. -Det så jeg han prøvde hardt på her en dag han satt så fint på gulvet og lekte for seg selv. Han putter store objekter i store bokser, men ikke fult så flink til å putte små objekter i små bokser enda. Men det blir snart tror jeg.
  • Forstår simple kommandoer. -Joda, han forstår endel nå ja ser jeg. Men det er noe annet om han vil forstå. Det skjer titt og ofte at jeg ber han om noe, så kommer han med lure-smilet sitt og gjør det motsatte. Så jada, han forstår.
Noen få kan:

  • Sier ett ord (mamma/pappa). -Vet ikke helt hva de mener med denne jeg. Men han kan mamma og pappa. Også sier han næ (som jeg tror betyr nei, han sier det når han gjør noe han ikke får lov til), nana (som jeg tror betyr natta, han sier det når jeg legger han i sengen) og nadæ (som jeg tror betyr hadet, han sier det og vinker). Men kan jo også være tilfeldig selvfølgelig.
  • Setter seg fra stående. -Nei. Han står jo ikke engang enda så.
Liten oversikt i allefall. Han kan jo mer enn det som står her. Er egentlig ikke så begeistret for slike "skal/må/bør kunne" oversikter jeg, barna lærer (og må få lære) i sitt eget tempo når de er så små. Men her inne kan jeg jo få skryte litt også gjennom dette vettu :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar