lørdag 20. august 2011

Litt sliten...

... er det jeg er nå om dagen. For tror dere Preben-gutten min slapp unda vannkopper dere da? Åh,neida. Han er dekt av røde, væskende prikker lille-prinsen min. Så de siste dagene og nettene har vært ganske hektiske her. Jeg har sittet opp i sofaen i mange timer på natta med lille-prinsen jeg. Trøstet, sprayet med
A-Derma og generelt bare prøvd å gjøre mitt beste for at lille hjerteskatten skulle ha det best mulig. Det å være 10 mnd og ha vannkopper er ingen spøk, kan jeg fortelle dere. Og selv om han er mindst av dem alle, så er det han som har blitt hardest "rammet". Anne fikk det jo som sakt ganske mildt, Veronica fikk mange og hissige vannkopper, mens Preben har enda flere hissige.  

Et lite bilde av prinsens prikkete ansikt. Etter dette bildet ble tatt, utviklet de røde prikkene seg til store væskefylte byller. Jeg tok aldri noen bilder da de var på det værste. De i ansiktet er heldighvis på tur tilbake nå. Ryggen er noe hissig enda da, men ellers så tror jeg de holder på å trekkes seg litt tilbake. Men bra er han ikke enda nei. Det er fortsett ubehagelig, og han smøres ofte enda. Blir mye klæsvask på a mor ja, men det er bare en bagatell i forhold til det lille-prinsen må gå igjennom.

Tenkte nå forresten jeg skulle dele noen bilder med dere i dag, som er tatt litt tidligere i høst (skriver nå det jeg, sommeren er over nå, slik jeg kjenner den). Jeg, kjærestesamboeren, Anne og Veronica gikk oss tur i nærområdet her.

 Deilig sand :)
 Anne-snuppa :)
 Veronica og bamsen :) Bamsen må altid være med. Den fikk hun som liten baby, da gammel-tanten og oldefaren hennes kom hit på overraskelses besøk.
 Å kaste stein i sjøen er gøy :)
Vi bor idyllisk til, med nærhet til både sjø og fjell. Akkurat nå bor vi nærmest sjøen, så det er den vi bruker mest. Mens ny-huset vårt blir liggende litt nærmere skogen. så da blir vel den brukt mest. Jeg rett og slett elsker stedet jeg bor. Det er kjempe fin for barna her.
Nei, da får det være bra for denne gang. Tenkte jeg skulle sette sammen et innlegg om tomta vår, riving og div etterhvert her. Også kommer det en ønskeliste for Preben litt nærmere bursdagen hans :)

Men tenkte jeg skulle dele mine beste vannkopper tips. Etter at alle mine tre barn har vært igjennom vannkoppene i løpet av 1,5 mnd denne sommeren har jeg gjort meg mine erfaringer. Ikke mange, men noen.
  • Tisselaken- Mine to bleie-barn fikk, pga et noe vått miljø, MANGE prikker i bleien. Så noe lufting på tisselaken gjorde sitt på trivselen.
  • A-Derma cytelium spray. Min og barnas bestevenn mens det sto på. Lettet vist mye på kløen. Veronica fant fort ut at det hjalp og ba ganske raskt om å få bli sprayet når kløen tok til på det verste.
  • Løse klær. Preben har bodd i sine Name it ullklær de siste dagene. De er luftige og løse. Han har vært blid og trivdes i disse klærne, mens noe strammere bomullsklær har gjort han mer utillpass. (ull/silke klærne fra nøstebarn har også fungert fint. De strammer heller ikke så mye, og er luftige og gode.)
  • Kjølig inneklima. Jeg slo av varmepumpa vår, og satte opp vindu og verandadør mens Preben hadde duppene sine. Soverommet vårt er kjølig på dagtig, så han har sovet godt der på dagen.
  • Masse kjærlighet, omsorg og trøst. Jeg for min del "glemmer" noe av rutinene og prinsippene mens barna er syke. Da går det på deres premisser, og de får mye favoritt mat og ønske drikker. Altså, det er ikke fritt frem med sjokkolade og brus og alskens usunnheter altså. Men de får nok mer enn vanlig. Det å være syk er i seg selv en ubehagelig opplevelse, jeg prøver bare få noe av dette ubehaget positivt.
(Veronicas favoritt er forresten pære, Prebens favoritt er honningmelon og Annes er nok kiwi. Så det går nok mye i frukt også, sammen med det andre.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar