mandag 4. april 2011

Eier snart ikke ord...

Et litt annet innlegg fra denne kanten i dag.. I dag har jeg sittet godt tilrette i sofaen min (selvfølgelig ikke bare det, har gjort mange andre ting også) men en stund gjorde jeg det. Tok meg en times tid fri med kaffekoppen og tv-titting. Det jeg så var begravelsen til vår alles kjære Wenche Foss. Et menneske som jeg mener var stor i gjerning og i ord. Et riktig godt medmenneske. Begravelsen var fin, og jeg innrømmer glatt at jeg til tider felte en tåre eller flere. Tenk deg det, for et menneske jeg aldri har møtt. Men som har satt sitt preg på tilværelsen for mange, gitt mye av seg selv og talt de svakes sak. Bare tenk på den gamgen for 50 år siden, da hun sto frem med Tommeliten. Med stolthet. Dette er noe av det jeg resperkterer henne høyest for. Det har nok en sammenheng med arbeidet mitt tenker jeg.
Men nok om det nå, jeg tror nok de fleste vet hvilket menneske hun var. Det som opprører meg i alt dette er kommentarene som har kommet inn på vg-nett etter begravelsen. Synes strengt tatt at man kan la være å uttale seg om en slik sak om man skal være så umenneskelig i sine kommentarer. Døden er en alvorlig sak. Og jeg synes man skal ha den dypeste respekt for et menneske som er dødt. Uten unntak. Ba Wenche Foss noen gang om å få begravelse på statens regning? Tviler jeg sterkt på. Dette var vel noe som ble bestemt etter hennes død, eller?
Nei jeg blir, på godt trøndersk, rætt å slætt fornainna. Tenk det å komme med slike kommentarer under artikkelen om barnebarnets avskjedstale til sin elskede farmor. Nei. Hedre og respektere de døde, og ta slike diskusjoner under et annet tema.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar